onsdag 1. april 2009

Josef Fritzl - sykt

Josef Fritzl e dømt tel livsvarig førvaring på institusjon, en dom som kom lite overraskanes på di fleste og en dom di fleste e enig om at han fortjent.

Men Fritz-saken e på langt nær over, nu har nemlig kona og den eine sønnen fått søkelyse på seg og blir anklaga før å ha vest om ka Josef dreiv med. Det e en tysk advokat som har kommen med dennar anklagen, og det begrunna han med nysgjerrigheit og telfeldigheta. Han sei kona og iallfall eldstesønnen må gjennom tilfeldighet eller nysgjerrigheit før eller seinare ha avdekka det hemmelige lokale. Personlig syns eg dette va en veldig tynn begrunnelse før en anklagelse. Eg undra meg egentlig litt over om dennar advokaten ikke bære gjør det for sin egen vinnings skyld, det vil jo ligg masse publisitet og penga før han i en sånn sak. All PR e god PR som man sei. Men nok om det.

Josef Fritzl har lagt fra seg den blå permen sin å velgt å førtell om sine handlinga, han har førtælt kordan han prøvd å gjør det så bekvemt som mulig i kjellern, at han ønska den hardaste straffa han kan og at han skal skriv bok tel sine barn. Sånn eg ser det prøva han bære nu å rettferdiggjør sine handlinga, handlinga som i virkeligheita ikke lar seg rettferdiggjør eller telje. Han sett heldigvis på institusjon nu, og der hør han faktisk heime spør du meg. Enkelte mein han kan slæpp ut etter 15 år, men det trur eg neppe skjer. Mainn e dessuten i 70 åran nu så det kan godt hend at han ikke lev i 15 år tel engång, 85 år e jo over den gjennomsnittlige levealdern før meinn.

Men en teng må eg nesten kommenter sånn på sluttn, å det e den utrulig latterlige uttalelsn fra Josef sjøl, det at han vil gjør kjelleren så bekvem som mulig. Gjennom heile dennar saken må dettan vær det dommaste eg har hørt, kordan i all verdn kan man gjør en sånn kjeller bekvem? Kjellern var utn naturlig lys, det va rundt 180 cm under taket på det høgaste, det va høy luftfuktigheit, heilt sikkert et mugg og sopp problem der, dårlig luft blei det nevnt og kjellern va litn i areal. Hadd Josef et ønske om å gjør kjelleren bekvem burde han ikke stengt dattra si inne, værre e det ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar