søndag 19. april 2009

Heroin til de narkomane


Jeg leste nettopp en artikkel i Her og Nå med overskirften "Gi folk heroin!". Det er den filmaktuelle skuespilleren Kristoffer Joner som sier dette. Nå kaster jeg meg også inn i heroindebatten. Som Joner er også jeg positiv til heroin. Og ikke døm mine meninger og men jeg er dum og uvitende nå før du har lest videre, jeg har argumenter for hva jeg sier.



(Bildet hentet fra http://www.tu.no/jobb/article134078.ece)

- Se på Danmark, de har begynt å dele ut heroin. Det er på tide at vi også gjør det, sier Kristoffer, og sikter til helseminister Bjarne Håkon Hanssens prosjekt om utdeling av heroin til de verste rusmisbrukerne. Det har fått mye motgang.
- Støtter du utdelingen av heroin?
- Ja, helt klart. Alternativet er slik vi har det i dag. En katastofe! Sier den frittalende skuesppilleren.
(Hentet fra artikkelen til Her og Nå, Uke 16 2009)

– Det finnes en del i rusmiljøet som har ruset seg så kraftig over så mange år at veien fram til å bli helt rusfri kan bli for lang. Da blir spørsmålet hvordan vi kan gi dem menneskeverd. Derfor tror jeg vi må ta en debatt i Norge om det er riktig å bruke utdeling av heroin som virkemiddel for denne gruppen, sier Hanssen til avisen.
(Hentet fra artikkelen til nrk.no/nyheter om Bjarne Håkon Hanssen som vurderer statlig heroinutdeling)


Jeg sier som Joner; alternativet er slik vi har det i dag! Så er det kanskje mage av dere som nå tenker noe slikt som "Hvordan i alle dager skal utlevering av heroin gjøre det bedre? Det kommer bare til å gjøre alt verre at de får heroin som de kan dope seg på". Men les nå igjennom dette, og tenk på saken én gang til etterpå.

Nå er det snakk om å dele ut heroin til de verste narkomane, de som faktisk kan dø om de ikke får dopet sitt! Og nei, jeg overdriver ikke. Man kan dø av narkotiske stoffer, men man kan også dø av å IKKE få de. Det er slik med kroppen at den ikke tåler for store forandringer på for kort tid, og for de som har vært narkomane i lange tider kan dø av abstinensene de kan få om de ikke får i seg stoff jevnlig.

Om leger får autoritet til å dele ut heroin til de som trenger det mest vil forholdene bli mer kontrollerte, de vil få stoffet de trenger jevnlig slik at de slipper disse nedturene og store oppturene til en hver tid, og det vil bli tryggere for dem fordi de vet at det de bruker er rent! Rent stoff og rene sprøyter. Når abstinensene er som verst gjør det så vondt at de tar det de kan få tak i, og da hender det at det de bruker ikke er rent. Dette kan ved verste fall føre til at de får sykdommer som AIDS eller infeksjoner som de også kan dø av. Ved at de får heroinet av en lege tror jeg det også vil bli lettere å gi de grunnleggende helsesjekker i ny og ned.

Jeg tror dessuten at en slik ordning vil kunne minske kriminaliteten bland de narkomane. De slipper å måtte stjele til seg penger eller tigge for å få det de trenger til sine narkotiske stoffer, de slipper å drive illegal narkohandel med heroin, og dessuten vil mange kvinner slippe å måtte prostituere seg for å kunne kjøpe seg nok til å slippe de aller verste abstinensene.

Jeg er altså absolutt for denne ordningen, og kan ikke se noe negativt ved den!
Det må selvfølgelig være strenge kriterier for å kunne få utlevert en dose heroin av legen. Jeg mener man skal ha prøvd å komme seg ut av den triste tilværelsen, og det skal være de som virkelig trenger det, de virkelig tunge narkomane, som får slikt legemiddel utdelt. Hvordan man skal kunne vite hvem som trenger stoffet? Det vil en lege kunne se og bedømme. Det er ikke så vanskelig å se forskjellen på de narkomane om du har litt kjennskap til det.

Jeg vet at det allerede finnes en slik ordning med Metadonbehandling, men det er vanskeligere å komme inn i dette systemet enn hva det ville vært å kunne få hjelp med en slik heroinbehandling.


Noen synes kanskje fortsatt det det jeg snakker om er helt absurd og feil. Noen blir sinte fordi vi vil gi rusmissbrukerne narkotika, og ikke mat. Men så er det faktisk sånn at noen av de trenger narkotiske stoffer like mye som mat. Faktisk så er det sånn! For som jeg sa; abstinenser er dødlig, og det virker dessuten helt forjævelig. Så er det kanskje noen som da vil si at de fortjener det. Jeg har hørt mange si ting som "Det ekke synd på de, de har valgt det selv, hvorfor skal vi hjelpe de da?" Men det er så inmari mye vi ikke vet. Vi vet ingenting om hvorfor akkurat den mannen eller kvinnen som sitter på gata med rufsete hår, gamle klær og pengekruset i hånda har havnet der hun eller han er nå. Vi vet ikke noe om hva slags fortid disse menneskene har hatt! Og det handler ikke bestandig om å drukne gamle sorger i rus heller, det kan være så mye annet. Jeg vil bare at folk skal få en forståelse. At de som ennå ikke har åpnet øynene skal gjøre det. Men kanskje er det slik for noen av man må oppleve dette tett på seg selv for å forstå, for jeg kan skjønne at det kan være vanskelig å forstå og sette seg inn i dette.

I hvertfall; Jeg håper virkelig at Bjarne Håkon Hanssen til slutt kommer frem til at han vil starte et slikt herointiltak, og jeg håper at mange andre også synes at dette ville vært en kjempebra avgjørelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar