søndag 24. mai 2009

Tatovering?

Tenkte jeg ville tatovere en ting som betyr mye for meg. Er en tekst som beskriver mye av hva som gjør at jeg har unødvendig vondt. En sorg som er vanskelig å komme seg over - en sorg verken jeg, mine søsken eller mamma vil komme over. Døden til mormor!

"Don't close your eyes what if all disappears
Am I better off all alone?
The truth is more then your brain can handle
I won't hate you anymore"


Mormoren min døde for noen år tilbake, av kreft. Klokken halv to om natten, jeg hadde satset på å holde meg litt unna sykehuset siden jeg ikke taklet det så godt av det snilleste i verden skulle bare dra fra meg, i disse tider skulle man tro jeg ville være der hele tiden, men jeg bare utsatte. Jeg angrer så! Jeg og mamma dro dit siste kvelden før hun døde. Vi tro to timer før! Er egentlig litt sint på megselv fordi vi dro.
Jeg takler død på en syk måte, jeg ble sint.

Har i kveld innsett at det er noe å snakke om, det er noe å tenke på. Var hos en dame som kjente mormoren min, sier hun. Men virker ikke sånn. Mormoren min er bedre enn hva du skal ha det til, etter 20 år burde du kan tilgi.

Men tilbake til tatoveringen.

"Don't close your eyes what if all disappears" menes med at jeg dro hjem for tidlig, og om jeg ikke hadde gjort det så kunne jeg ha vært der, og den sorgen jeg gikk igjennom kunne ha blitt så mye lettere.

"Am I better off all alone?" mener jeg med at hvis det finnes en "gud" som bestemte at hun skulle dø, så lurer jeg på om "han" mener at vi har det bedre uten henne. Selvfølgelig ikke, men er noe å tenke på. og er beste måten jeg kan beskrive den setningen.

"The truth is more then your brain can handle" - hun døde av lungekreft, påvirket av røyk. det er egentlig hardt for meg å innse, for jeg røyker selv. sannheiten svir sies det.

"I won't hate you anymore" - Jeg har på en måte "hatet" henne for det som har skjedd. eller ikke hatet, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare.
Men jeg klarer ikke tilgi, jeg vet ikke hvem eller hva jeg skal tilgi engang. Jeg kan aldri tilgi meg selv for å ha tenkt på denne måten i mange år!
Jeg har i værtfall respektert det, og det skjedde i kveld!

1 kommentar: